הזמן עכשיו
התקשרו כעת
+

כתבה במגזין 'הגה' על חופשה בקרוואן

קינן כהן כותב על החוויה להסיע את משפחתו בקרוואן

  1. ראשי
  2. מידע שימושי
  3. מגזין 'הגה' – חופשה בקרוואן
  • webeffect
  • מאי 29, 2019
  • 0 Comments

מגזין 'הגה' – חופשה בקרוואן

מגזין 'הגה' – חופשה בקרוואן

כתבה שפורסמה במגזין 'הגה' בנושא חופשה בקרוואן

חברה חדשה בשם "נופי מולדת" מציעה מגוון קראוונים להשכרה בישראל ואוטוקרוואן לנהיגה עצמית בישראל. מכיוון שלקינן כהן העורך בדימוס של "הגה" אין משהו יותר טוב לעשות, שלחנו אותו להתנסות בחוויה.

כתב: קינן כהן
צילום: נועם עופרן 

לאלה, הבת הגדולה שלי ממרום ארבע שנותיה יש דרך מאוד פשוטה לדרג את המכוניות שאני מביא הביתה במסגרת העבודה. המכונית אדומה – 100 נקודות, חלון  בגג מוסיף 50 נקודות ואם הגג כולו נפתח זוכה המכונית לבונוס של 200 נקודות. מסכי מולטימדיה בגב המושבים גם הם זוכים לניקוד מיוחד כמו גם מכוניות סטיישן שבהן ניתן להשכיב את המושבים האחוריים ליצירת משטח נמנום צהריים בפיקניק. מיותר לציין שכאשר היא ראתה בפעם הראשונה את הקרוואן הענק הזה מתגלגל לחניית הבית שלנו היא עמדה ובהתה בו ארוכות, מעל לראשה יכולתי לראות מונה הנקודות משתולל כמו קופה רושמת ביום מכירת החיסול של קיקה.

 בכלל, צריך להבין כי בפעם הראשונה שסיפרתי לה שיש סוג מכונית שיכולה לשמש גם כבית, הילדה הביטה בי במבט מלא חמלה, ממש כמו זה שתקעה בי כשסיפרתי לה על בעלי חיים כמו סוס ים, דוב נמלים וכן שבצרפת רגלי צפרדעים הן חטיף לגיטימי לצד המנה העיקרית. ההבעה שלה הייתה כאילו אומרת "אוי אבא, אתה באמת צריך להפסיק עם הכדורים האלו, או לפחות לדעת מה תופעות הלוואי שלהם".

אבל הנה הוא לפניה, פיאט דוקאטו הנושא על גבו מתחם מגורים מזווד ומפנק בכל טוב. מוכן ומזומן להסיע את משפחת כהן-שרייבר ליעדה ולהלין אותה שם ברמה של חמישה גלגלים.  

אוטו-צב

 בהיצע הנוכחי של חברת "נופי מולדת" ישנם שמונה עשר קראוונים להשכרה, שבע עשר קראוונים נגררים ואוטוקראוון. מכיוון שלהוציא את דגם "גלבוע" הקטן שלא התאים לצרכינו, את כל השאר ניתן לגרור עם רכבי פריווט, קרוסאוברים, ג'יפונים וצפונה, בחרנו לקחת את דגם "ארבל" שכאמור יושב על בסיס פיאט דוקאטו אך מתאים לנהיגה גם לבעלי רישיון B (המכונה גם ב'). בניגוד למקובל בסוג זה של קרוואנים בחו"ל, יחידת המגורים אינה מחוברת לתא הנהג, זאת בשל היעדר תקינה מתאימה בחוק הישראלי. כך שלמעשה, למרות שהוא מציע שישה מקומות לינה טבין ותקילין, מותר להסיע בו רק שלושה אנשים. מעבר לעניין החוקי והבטיחותי, אל תחשבו אפילו להושיב מישהו ביחידת המגורים בעת נסיעה, התא אמנם מצויד במזגן, אך זה פועל אך ורק בחיבור למקור כוח חיצוני, מה שהופך את כל החלל לתנור לוהט. בסופו של דבר גם עם דגם זה, נדרשת מכונית ליווי, היתרון היחסי שלו הוא היעדר הצורך לגרור את יחידת המגורים, מה שעשוי להיות אתגר לא פשוט למי שאינו מורגל בנושא, בעיקר בתחום הנסיעה לאחור.

 מכיוון שנהיגת הדבר הזה אינה תענוג גדול, לא אכביר במילים אודות החוויה, אולם יש לזכור שני דברים. הראשון הוא שעם אורך כללי של 7.4 ורוחב של 2.15 מטרים מדובר במשאית קטנה, כך שכל נושא התמרון חייב לבוא בחשבון, לפני שנכנסים לכל חנייה, תחנת דלק או מקום פנוי צריך בעיקר לחשוב איך יוצאים משם. החלק האחורי הינו בעל רדיוס סיבוב קטן יותר משל הקדמי, חוסר תשומת לב, ואתם במקרה הטוב עולים על מדרכה ובגרוע ממנו נושקים בעוצמה של כמעט 4 טון למכונית חונה או לעמוד. הדבר השני נוגע להתנהגות הכלי בפניות, הוא גבוה, בעל משקל רב ורגיש לרוחות צד, אני לא הגבהתי עוף למהירות של מעל ל-100 קמ"ש וגם זה היה לרגע אחד לצורך עקיפה. מדידה מדעית של צריכת הדלק לא התאפשרה, אולם אני מהמר על סדר גודל של שמונה עד עשרה ק"מ לליטר.

בין שמן ברקס לשמן זית

הליך האריזה לטיול בקרוואן שונה למדי מזה של טיול רגיל, שלל פתרונות האחסון שמציע הבית המתנייע מבטלים למעשה את הצורך בנשיאת תיקים ומזוודות, מצד שני, זה לא אומר שניתן להעמיס בלי חשבון, שכן למרות ריבוי התאים, נושא המקום ותכנון האריזה הם תורה שיש ללמוד. הדבר האחרון שאתם רוצים לגלות זה שאת המצופים, אותם תצטרכו בעצירה הראשונה בסחנה, שמתם מאחורי הפיג'מות והשמיכה של הקטנה. בכלל, מכיוון שמקום הוא יקר המציאות בקרוואן לשמירה על סדר מופתי וארגון ישנה חשיבות עליונה. המקרר הוא מהדגם המשרדי, ששוב, מצריך חשיבה לגבי מה באמת חשוב לסחוב והכמויות. אם במקרר עסקינן, אזי אספר שגם לחוליות הבאות בשרשרת המזון יש פתרונות שיגרמו למטיילים להרגיש בבית, כיור קטן וכירת גז כפולה בעלת שני ראשים אפשרו להפליא בהכנת ארוחת בוקר מלכותית וכן תוספות לארוחת צהריים. ישנו גם מיקרוגל כדי שמי שעומד על המנגל יוכל לחמם לעצמו את האוכל כשישב סוף סוף לאכול לבד, בחושך. בעצם, לא ממש בחושך, פס נורות לד בדופן הקרוואן מספקות מתחם מואר באופן משביע את הדעת שמאפשר לפתוח שולחן פיקניקים ואפילו להבחין בין נקניקיות הצ'וריסוס ולבין המרגז (עניין משמעותי לרגישים לחריפות שכמוני).

 אחרי שכולם ישבו בנחת, הורידו את האוכל באדיבות בירות ואבטיח מהמקרר, מגיע הזמן לישון. תא השירותים והמקלחת דחוס בממדיו אבל מאפשר רחצה ראויה כולל מכשיר לחימום מים. האסלה עצמה מתנקזת למחסנית כימית בעלת מנטרל ריחות וחומר מפרק, אותה יש לרוקן בתדירות של יום וחצי בהתאם למחזוריות פעילות המעיים. הפעולה פשוטה ונקייה – שליפת המחסנית מפתח ייעודי בדופן הקרוואן, ריקון שלה לכל אסלה מזדמנת, שטיפה במים, מזיגת חומרים חדשים והחזרה שלה למקום. בתא השירותים יש חלון גג לאוורור, שכמו שאר שלושת חלונות הגג ביחידת המגורים ניתן לפתיחה ובעל חיפוי רשת.

 מיטה זוגית בירכתי הקרוואן, מיטה זוגית מעל הקבינה וכן פינת האוכל המתקפלת והופכת גם היא למיטה זוגית מביאים ליצירת שישה מקומות לינה נוחים ומרווחים. ניתן להביא מצעים או לשכור אותם דרך החברה (עוד על אפשרויות שכירת ציוד טיולים במסגרת נפרדת). ברגע שמתרגלים ומבצעים את הסוויץ' בראש של מעבר למגורים במקום בן 12.7 מטרים רבועים (קצת יותר מחדר שינה ממוצע), מגלים שזה לא רק אפשרי, אלא אפילו מייצר שלל סיטואציות משעשעות. "רגע, תיכנסי לשירותים ואני אעבור עם הקערה של הסלט, נעמה, תעלי בבקשה על המיטה, אלה, רגע, לא לצאת מהארון, אני עובר פה".

אב הבית

מעבר לריקון מחסנית השירותים, החיים במחיצת קרוואן, בין אם נגרר או אחוד, מצריכה שגרת יום אליה יש להתרגל. העצמאות האוטונומית שמאפשר הכלי היא תולדה של מצברים המספקים חשמל למכשירים השונים וכן מיכל מים בן 70 ליטרים. אולם, אלו דורשים מילוי וטעינה אחת לכמה זמן. את מיכל המים ניתן למלא באמצעות כל צינור מים, פשוט מחדירים את פיית הצינור למיכל וממלאים אותו, צינורית עודפים תאותת כי המיכל מלא. בהיעדר צינור זמין, ניתן גם למלא את המיכל באמצעות ג'ריקן בן 18 ליטרים המגיע יחד עם הקרוואן ובו טובלים משאבה חשמלית קטנה. את טעינת המצברים וכן אספקת כוח לצרכני החשמל הכבדים דוגמת המיקרוגל, המזגן ומתקן חימום המים עושים בשני אופנים, הראשון הוא חיבור ישיר לשקע חשמלי על ידי כבל מאריך או באמצעות גנרטור שגם הוא מגיע עם הקרוואן. בנוסף, ישנה שגרה נוספת של בדיקה כפולה ובתחילה אף משולשת בטרם תנועה כי כל הארונות נעולים, החלונות סגורים וכי אין חפצים שאינם מאובטחים במקומם.

 לאלו מכם שלא התנסו בסוג כזה של טיול ומקבלים את הרושם כי מדובר בחופשה בה עובדים יותר מאשר מבלים, אני יכול להגיד כבר עכשיו שלא כך פני הדברים. אלו רק 24 השעות הראשונות בהן לוקח "להיכנס" לשגרת הטיול, משם ואילך הופכים כל הדברים הללו לחלק מסדר היום. פתאום, מגלים שתנאי השכירות העומד על מינימום של שני לילות הינו בעל היגיון של ממש, למעשה, הייתי אפילו אומר שטיול קרוואנים של פחות משלושה לילות, יתברר כהחמצה של החוויה. בתמורה, מקבלים את סוג החופשה שלוקחת את זמן האיכות המשפחתי, שבחברה המודרנית והתובענית הופך למצרך נדיר ויקר – למקום חדש והתנסות שאין שניה לה. כאן הטיול לא מתמצה ברביצה בבריכה לצלילי "אה-גה-דו-דו-דו", בהאבסה במזנוני הבופה או לחלופין ישיבה בחום היום שהופכת מהר מאוד לנסיגה אל מרכזי הקניות הממוזגים.

 כאשר האיר היום השני על הקרוואן בטיול, כולנו התעוררנו אחרי שנת לילה טובה ולא מיוזעת כמו באוהל, מבעד חלונות הקרוואן נשקף מראה רצועת החוף ומימי הכנרת לחשו הזמנה לטבילת בוקר מרעננת – רק הרגע הזה היה שווה כל ריקון מחסנית או הזדחלות איטית ב"אוטו-צב".

דגמים ומחירים

כרגע מציעה החברה שמונה עשר קרוואנים להשכרה, שבעה עשר מהם נגררים ואחד על גבי פיאט דוקאטו. המחירים שונים בין דגמי הקרוואנים השונים וכן הולכים ופוחתים בהתאם למשך זמן ההשכרה. המחירים הנקובים הינם המחירים המלאים כפי שמופיעים באתר החברה nofeymoledet.co.il. אולם מומלץ להתקשר ולברר אודות מחירי השכירות שלא בזמן עונות השיא דוגמת חופשת הקיץ, החגים, פסח, סוכות וכדומה, בתקופות אלו ניתן להגיע להנחות של עד 20 אחוזים ממחיר המחירון.

 

"גלבוע" – הקומפקטי מבין הקרוואנים מתאים לזוג + שני ילדים, ניתן לגרירה גם על ידי מכונית משפחתית בעלת וו גרירה. מחירי השכירות מתחילים ב-450 שקלים ליום תקופת שכירות של שמונה ימים ומעלה ועד 700 שקלים להשכרה של יומיים.

"תבור" – קראוון נגרר תוצרת גרמניה מדגם 410 +AVERSO. מתאים לזוג + ילד. ניתן לגרירה על ידי ג'יפ או טנדר. מחירי השכירות מתחילים ב-550 שקלים ליום תקופת שכירות של שמונה ימים ומעלה ועד 800 שקלים להשכרה של יומיים.

"חרמון" – הגדול מבין הנגררים, תוצרת גרמניה מדגם 480 AVERSO. מתאים לארבעה מבוגרים + שני ילדים. ניתן לגרירה על ידי ג'יפ או טנדר. מחירי השכירות מתחילים ב-650 שקלים ליום תקופת שכירות של שמונה ימים ומעלה ועד 900 שקלים להשכרה של יומיים.

"ארבל" – אוטוקרוואן על גבי פיאט דוקאטו, ניתן לנהיגה גם לבעלי רשיון B, מתאים לשישה מבוגרים. ניתן להסיע שני נוסעים מלבד הנהג. מחירי השכירות מתחילים ב-750 שקלים ליום תקופת שכירות של שמונה ימים ומעלה ועד 1000 שקלים להשכרה של יומיים.

בכל הקרוואנים ניתן למצוא מקרר, כירת גז כפולה, כיור, מזגן, טלוויזיה ונגן DVD, מקלחת ושירותים, מיקרוגל לחימום האוכל ועוד.

חבילה משלימה

בנוסף להשכרת הקרוואנים עצמם, מספקת החברה גם שירותי השכרה לכל הציוד המשלים לצרכי הטיול. ערסלים, אוהלים, כסאות קמפינג, שולחנות מתקפלים, ערכות קפה, תרמוסים, צידניות ואפילו סט מפות סימון שבילים. המחירים נעים בין שלושה לתשעה שקלים ליום. מלבד אלו, ניתן גם לרכוש ציוד נלווה למטיילים שברשותם קרוואן ומעוניינים לצייד אותו בממירי כוח, שירותים, מקררים, גנרטורים, מטענים, משאבות מים וכל ציוד אחר.




    Lost your password?

    User registration is disabled for now. Contact site administrator.